Szkoła Podstawowa w Skrzatuszu
im. Bohaterów Wyzwolenia Ziemi Wałeckiej

Tutaj powinien być opis

Szkodliwość używania telefonów komórkowych wśród dzieci

Psycholodzy i pedagodzy przestrzegają, że używanie smartfonów przez dzieci do 13 roku życia może prowadzić do: uszkodzenia mózgu, zaburzeń rozwoju, pojawienia się ADHD, problemów ze ze skupieniem uwagi (oglądanie krótkich filmików), trudności w nauce, do otyłości, nerwowości, zachowań agresywnych, płaczliwości, przebodźcowania” (przeciążenie psychofizyczne wywołane nadmiarem docierających bodźców), zespołu stresu elektronicznego, nawet do autyzmu, izolacji od rówieśników, wad postawy, wad wzroku, uzależnienia od urządzeń (Pawelec, 2017; Czarnobilski, 2022).

 

Gdy u dzieci w wieku szkolnym można zauważyć w większości pozytywny wpływ urządzeń na rozwój intelektualny dziecka, to dla przedszkolaków trudno się dopatrywać pozytywnego wpływu. Dzieci w wieku przedszkolnym powinny głównie rozwijać kompetencje społeczne w kontaktach z rówieśnikami, gdyż używanie komórki, komputera może zastępować kontakt z drugim człowiekiem. Poza tym powinny przebywać na świeżym powietrzu, mieć kontakt z rówieśnikami, by móc uczyć się zachowań społecznych, rozwijać zainteresowania. Można za to wykorzystywać technologie informatyczne w pracy dydaktycznej przedszkola: do oglądania ilustracji przez dziecko, do rysowania obrazków, rozwiązywania zagadek, rozpoznawania głosek i liter. W domu należy dostosować  aplikacje i czas korzystania z nich przez dzieci do poziomu umysłowego i rzeczywistych potrzeb dziecka. (Pawelec, 2017).

Źródło:

1. Czarnobilski, M. (2022). Uważaj! Smartfon może trwale uszkodzić mózg Twojego dziecka (online).

Dostępny w Internecie: <https://twojezdrowie.rmf24.pl/cialo/glowa/mozg/news-uwazaj-smartfon-moze-trwale-uszkodzic-mozg-twojego-dziecka,nId,6024617#crp_state=1> (dostęp: 3.01.2023).

 

2. Pawelec, L. (2017). Dziecko w wieku przedszkolnym jako użytkownik urządzeń mobilnych (telefon, tablet, smartfon). ASO. A.10 (2)/2017.7-17.